UGC na TikToku. Jak tworzyć autentyczne treści i unikać pułapek
Dzisiaj o tajemnicach UGC, czyli jak kreować autentyczny content bez konieczności płacenia … czyli jak nie dać się nabrać na udawane treści niby UGC od Influencer.ów. Jedną z najważniejszych rzeczy w publikacji treści w przestrzeni online jest etyka. O etyce wspominałam wiele razy także w artykule – Viral TikToka hotelu oparty na pomyśle pizzerii. Etyczne wyzwania w marketingu.
Jeden z najcudowniejszych etapów procesu sprzedaży … UGC.
User-Generated Content jest to proces, w którym odbiorcy końcowi (klienci) sami tworzą i dostarczają treści związane z danym produktem, marką czy usługą. Może to obejmować recenzje, zdjęcia, filmy lub inne formy treści stworzone przez samych użytkowników. Polega to na tym, że zamiast generowania samemu treści promocyjnych, zamiast płacenia za reklamę, marketing sami użytkownicy (nasi klienci) bez wymuszania dzielą się swoimi własnymi doświadczeniami, opiniami, tym samym nasza firma staje się bardziej autentyczna, przekonywująca dla potencjalnych klientów. Oczywiście UGC nie wyklucza używania reklamy, jednak są to dwa oddzielne zagadnienia, których nie powinniśmy łączyć. No chyba że na ostatnim etapie, czyli po tym jak UGC już zaistnieje. Może to obejmować recenzje, zdjęcia, filmy lub inne formy treści, które klienci tworzą z własnej inicjatywy. Dzięki UGC firma staje się bardziej autentyczna i przekonująca dla potencjalnych klientów.
UGC na TikToku. Jak tworzyć autentyczne treści i unikać pułapek
UGC oferuje wiele korzyści, takich jak:
- Autentyczność – klienci postrzegają treści, które tworzą, jako bardziej wiarygodne,
- Zwiększone zaangażowanie – klienci chętniej angażują się z marką, którą polecają inni użytkownicy,
- Oszczędności – UGC może znacznie obniżyć koszty marketingowe.
Żeby UGC zaistniało muszą być spełnione odpowiednie warunki:
- Wymóg publikacji – użytkownik publicznie udostępnia stworzoną przez siebie treść za pośrednictwem Internetu,
- Twórczy wkład – treść jest przynajmniej częściowo rezultatem twórczej pracy końcowego odbiorcy. Użytkownik może sam stworzyć treść lub przetworzyć istniejące treści, ale żeby uznać ją za treść wchodzącą w proces UGC, musi być wygenerowana nowa wartość,
- Tworzenie poza aktywnością zawodową – UGC nie jest wytwarzana w ramach pracy zawodowej. Jest tworzona przez amatorów nieoczekujących wynagrodzenia czy zysku.
Czyli te wszystkie wylewające się nagrania z różnych profili o tworzeniu płatnego content.u UGC, dość mocno powiedzmy przeinaczają, nie tylko samą nazwę, ale i cały jakże cudowny proces.
Sama dochodziłam do tego, żeby klienci mnie polecali. Droga prowadziła pod dość stromą górkę, jednak zawzięłam się, ponieważ nie tyle zależało mi na polecaniach, co dążyłam do świadczenia etycznych usług świadczonych na najwyższym poziomie. Dobrze wiedziałam, że jak się do tego przyłożę, to nie będę musiała o klienta walczyć, szukać go. Oczywiście w dalszym ciągu dopracowuje szczegóły usług, obsługi klienta i wszystkich etapów sprzedaże, ponieważ klienci się zmieniają, rozwijają. Dzięki temu nie skupiam się na szukaniu klientów, ale na podnoszeniu jakości usług wraz ze zdobywaniem wiedzy, co prowadzi mnie do ciagłego rozwoju firmy.
Pomagałam też w firmach przy procesach, które tworzyły UGC. Dlatego dobrze wiem, że jest to proces, który wymaga czasu. Proces ten składa się z ciągłej analizy oraz rozwoju, jednak efekt końcowy wywala z butów i powoduje, że szampany się otwierają.
Jak kreować autentyczne treści bez wielkich wydatków?
Oto kilka kluczowych elementów na których najczęściej się skupiam:
- Odpowiednio dopracowany produkt/usługa,
- Dobrze wyselekcjonowana grupa odbiorców,
- Odpowiednia obsługa klienta,
- Odpowiednio dopasowane “pakowanie” produktu.
To tylko hasła, które rozwija się w zależności od firmy, branży, produktów, usług itd.
Samo UGC nie jest takie proste jak by się wydawało. Na to czy UGC zaistnieje czy też nie, wpływa sporo różnych czynników. Czynniki te są uzależnione od tego, jak firmy mają przygotowany np świat online. Bardzo często oczekuje się, że klient nas poleci np na swoim profilu FB. Jednak najmocniejszy przekaz jest wtedy, kiedy klient wie gdzie ma polecać dane produkty, czy też usługi.
W jednej z firm, w której przez kilka miesięcy pomagałam wdrożyć proces UGC, klienci zaczęli polecać produkty tej firmy w odpowiednich grupach, co skutkowało natychmiastowym opróżnieniem półek. Wystarczyło jedno polecenie klienta, a nasza skrzynka pocztowa była rozgrzana do czerwoności od informacji o zamówieniach. Jedno polecenie, które nie tylko spowodowało zwiększenie sprzedaży, ale także spowodowało, że inni klienci przyszli i też chętnie się dzielili opiniami.
Jednak niektórzy zamiast iść pod górkę, tworzyć UGC stopniowo, ściągnąć sobie apkę o nazwie cierpliwość, etyka, opierając twórczość procesu na analizie, wolą tworzyć fejk.owe profile “klientów”, albo płacą za content przygotowany przez Influencer.a twierdząc, że to jest UGC.
To teraz jeszcze od drugiej strony.
Konsekwencje skrótów w UGC:
- utrata zaufania klientów,
- krótkotrwałe sukcesy,
- problemy etyczne,
- problemy wizerunkowe.
Sprzedaż, która opiera się na etyce, rzetelności i wartościach jest trwała. Buduje mocne relacje z klientami. Długoterminowy sukces w sprzedaży opiera się na zrozumieniu potrzeb klienta, dostarczaniu wartości oraz budowaniu zaufania i lojalności. Jak wynika z mojego doświadczenia opłacanie Influencer.ów, którzy udają zadowolonych klientów choć może przynieść szybkie wyniki tu i teraz, to naprawdę bardzo rzadko prowadzi do długotrwałego sukcesu.
Jednym z najważniejszych zalet UGC jest to …
że kliencie nie tylko będą nas polecać w przestrzeni online, ale także offline. Dzięki temu oszczędza się sporo pieniędzy na reklamie, która często musi być włączona przez cały czas, aby dorównać UGC. Czyli przez cały czas generujemy koszty. W przeciwieństwie do UGC, reklama nie gwarantuje nam pozytywnych efektów dla firmy, nie wspominając już nawet o sprzedaży.
Wystrzeganie się nieetycznych praktyk
Kreowanie fałszywych profili “klientów” lub płacenie influencer.om za udawanie autentycznych użytkowników często przynosi krótkoterminowe korzyści. W dłuższej perspektywie prowadzi takie zachowanie do utraty zaufania klientów i problemów wizerunkowych.
UGC na TikToku. Jak tworzyć autentyczne treści i unikać pułapek
UGC to potężne narzędzie marketingowe, które przy odpowiednim zastosowaniu, może znacznie zwiększyć autentyczność marki i zaangażowanie klientów. Skupienie się na jakości produktu, etycznym podejściu i zachęcaniu klientów do tworzenia treści może przynieść długotrwałe korzyści, oszczędzając jednocześnie na kosztach reklamowych.
Na pewno warto zadbać o to, aby jedynym wydatkiem na UGC była obsługa tego procesu, która przede wszystkim dąży do tego, aby wyeliminować marketing i reklamę.
Kończąc i podążając w stronę światła …
przesyłam moc ciepłych myśli 🫶