Czy trzeba się przygotować do stworzenia własnej strony internetowej …?
Wydawałoby się, że w momencie jak zlecamy taką usługę innym to wcale nie musimy, jednak z własnego doświadczenia, oraz wielu przeprowadzonych analiz stron internetowych blogerów, firm, sklepów internetowych, uważam, że każda osoba, która tworzy swoje miejsce w internecie powinna wiedzieć jak funkcjonuje ten świat, co wpływa na uzyskanie nowych potencjalnych klientów i powinna sprawdzać jak dana usługa została wykonana, ponieważ to właśnie od jakości wykonania tej usługi klient albo się zdecyduje na dokonanie u nas zakupu produktu, usługi, albo nie. W 95% osoby, które mają problem ze znalezieniem potencjalnych klientów, a które ja analizowałam, mają źle zrobione strony. Dlatego przygotowałam poradnik, aby każdy miał możliwość przygotować się i ogarnąć temat stworzenia własnej strony.
Stworzenie strony internetowej w świecie online, jak zwykle porównam ze światem rzeczywistym.
To jest tak jakbyśmy sobie kupili w mieście przy ruchliwej ulicy, pomieszczenie pod nasze biuro, nasz sklep i albo dowiemy się co jest do zrobienia w danym pomieszczeniu, aby np. sufit nie zawalił się na klientów, sami wybierzemy kolory ścian, sami wybierzemy sobie meble, sami będziemy decydować gdzie dana półka będzie się znajdować, dowiemy się jakie produkty warto układać na górze półki, jakie na dole, jakie z przodu, a jakie z tyłu półki, albo … Wynajmiemy firmę, która zrobi za nas dosłownie wszystko, a my nie będziemy w ogóle wnikać w to czy robią to dobrze, czy robią źle, czy czegoś nie pominęli, nie będziemy sprawdzać dokładności wykonania i tak naprawdę nic nas nie będzie interesowało … jeżeli mamy małą firmę, którą sami zarządzamy, sami kontaktujemy się z klientem, sami o wszystkim decydujemy to na takie rzeczy wiemy bardzo dobrze pozwolić sobie nie możemy, chociażby z powodu finansowych, z powodu bezpieczeństwa itd. więc dlaczego pozwalamy na to w świecie internetu? Najczęściej robimy tak ponieważ nie znamy się na tym i bardzo się tego boimy. Mamy wrażenie, że są to rzeczy przez nas nie do ogarnięcia. Jednak jeżeli ja kobieta po czterdziestce, blondynka ogarniam te tematy, to zapewniam, że każdy z Was jest w stanie to zrobić. Wystarczy chcieć i włączy cierpliwość.
Stworzenie swojej strony internetowej wydaje się całkiem prostą sprawą, gdzie wystarczy, że zlecimy usługę wybranej firmie i problem mamy z głowy. Jednak zapewniam, że to wcale nie jest takie proste i warto się do tego samemu dobrze przygotować, zwłaszcza jak wydajemy na to pieniądze. Nie raz podczas analiz widziałam rzeczy, które powodowały, że włosy mi się jeżyły na głowie i zastanawiałam się jak to możliwe, żeby coś takiego mogła zrobić taka firma. Oczywiście możemy stworzyć sobie stronkę na platformach bezpłatnych … jednak temat rozwinę innym razem.
Na początku jak przychodzi nam zlecić usługę, to podstawą jest to aby firma, która świadczyć nam będzie usługi zrobiła to profesjonalnie. W takim przypadku firma chce poznać naszą wizję absolutnie nie narzucając swojej i właśnie dlatego powinna zadać kilka pytań, dzięki czemu będzie miała obraz tego co chcemy uzyskać, dodatkowo zwracając uwagę nie tylko na samo stworzenie strony – motywu, ale przede wszystkim na jej zawartość. Ważne jest to aby zawartość współgrała z naszą firmą i dopiero na końcu motywem jaki będzie wisiał na stronie. Ważne jest to aby płacić za cały komplet, który dla mnie jest nierozerwalny.
I wtedy pojawiają się schody z którymi nie zawsze sobie radzimy, ponieważ nie mamy zielonego pojęcia o tym, że to właśnie zawartość strony, wraz z dobrze dobranym motywem jest najważniejsza dla naszego potencjalnego klienta, który wchodzi na naszą stronę. Często … zbyt czesto zdajemy się na kupowanie zdjęć, oraz tekstów, które nie zawsze są spójne przede wszystkim z naszym biznesem. Powoduje to, że nasza firma ani nie budzi zaufania wśród klientów, ani nie spełnia ona swojego zadania – uzyskanie dodatkowych zleceń.
Nasza strona www to nasza wizytówka, do której warto się przyłożyć osobiście i stworzyć swoją własną wizję takiego miejsca. Podstawą jest przeniesienie świata rzeczywistego do świata wirtualnego, a to tak naprawdę może zrobić osoba, która na codzień zajmuje się daną firmą, albo osoba, która dokona bardzo dokładnej analizy naszego biznesu i w świecie wirtualnym i w świecie rzeczywistym, dokładając do tego analizę klienta.
Dlaczego to jest tak bardzo ważne?
Ponieważ sama tego doświadczyłam nie raz, podczas analizy klientów w firmach…
Klient, który najpierw odwiedził stronę internetową i przyszedł do firmy umówić się na wizytę, czy też zlecić usługę to … od progu widać uśmiech na jego twarzy, pewność siebie jak wchodził do pomieszczeń, w których na wejściu czuje, że już tu był, a przecież jest tu dopiero pierwszy raz! Ta pewność siebie w poruszaniu się, bo już to widział, bo już tu był i wie gdzie jest recepcja i wie gdzie jest ubikacja, gdzie jest regał z kosmetykami, gdzie są fotele, wie, że kawa zostanie zaserwowana w takich, a nie innych filiżankach, widzi znajome twarze, które już gdzieś widział… to bardzo ważne! Bo już ten pierwszy krok mamy za sobą. Poczucie przebywania w znanych nam miejscach powoduje, że z potencjalnego klienta jesteśmy w stanie swoją profesjonalną usługą zrobić łatwo stałego … a przecież o to nam chodzi. Strona ma za zadanie przyciągać klientów, pokazać im jak nasza firma wygląda naprawdę, a my mamy zapewnić im profesjonalną usługę, czy też produkt najwyższej jakości.
Każdy z nas marzy o tym, żeby mieć dzięki stronie internetowej więcej zleceń, więcej zainteresowanych klientów … tak, to możliwe, jednak na to składa się kilka rzeczy … świat wirtualny ma za zadanie przyciągnąć go, a utrzymanie już odbywa się w świecie rzeczywistym. To jedna nierozerwalna całość. Jeżeli przyciągniesz klienta, ale nie zaoferujesz mu usługi na najwyższym poziomie – to nic z tego nie będzie. Jeżeli nie przyciągniesz klienta w świecie wirtualnym, ponieważ czegoś w nim zabraknie … to nawet nie będziesz mieć możliwości zaoferowania mu swojej usługi czy też produktu, dlatego żeby przyciągnąć go do siebie warto dobrze się do stworzenia takiego miejsca przygotować.
Jeżeli zabierasz się za zlecenie innym stworzenia swojego miejsca w internecie, chcesz stworzyć swoją profesjonalną stronę internetową, to na podstawie analiz setek biznesów w świecie internetu, oraz tworzenia stron internetowych polecam zacząć od:
- Dokonaj analizy swojej branży w świecie online – albo mogę to zrobić sama zaglądając na jak największą ilość stron konkurencji, albo zlecę to innym. Sama bardzo dobrze wiem z własnego doświadczenia, jak ważny jest ten moment. Podczas tworzenia strony wraz z tekstami, zdjęciami dla firm, gdzie nie znam jeszcze danej branży, spędzam zawsze kilka tygodni nad analizą tego biznesu w internecie, śledząc poszczególne strony internetowe. Dodatkowo udaję się do firmy w której siadałam cichutko z boku obserwując co dla potencjalnego klienta, który do niej wchodzi jest ważne, na co zwraca swoją uwagę, dlaczego wybiera spośród tysiąca takich samych firm właśnie tą i dopiero wtedy jestem w stanie przedstawić firmę w całej okazałości w świecie online. Uzyskany efekt jak to nie raz usłyszałam – przerasta oczekiwania właściciela.
- Zastanów się dokładnie nad domeną, czyli nazwą strony internetowej. Domena jest elementem adresu internetowego, który kieruje internautów na żądaną stronę. Według mnie nazwa strony powinna być taka sama, albo mocno zbliżona do nazwy firmy, ponieważ klient, który usłyszał o naszej firmie od znajomych będzie nas szukał w internecie, wpisując w wyszukiwarkę nazwę firmy.
- Logo firmy. W tworzeniu logo, najważniejsze jest to aby określić kolory w jakich chcemy je mieć, ponieważ docelowo strona powinna być w podobnej kolorystyce.
To są trzy bardzo ważne pkt, które warto wziąć w swoje ręce. To właśnie tutaj powinno się decydować najwięcej, ponieważ to przecież nasza firma, którą tworzymy. Kolejne kroki jakie należy podjąć to:
- Wybranie strony jaką chcielibyśmy mieć. Teraz po tych początkowych pkt mamy już zadanie całkiem proste, ponieważ wiemy na jakich stronach porusza się nasza konkurencja, więc łatwo nam jest stworzyć swoją wizję tego miejsca. Jeżeli chcemy uzyskać spójność w kolorach, to kolor strony powinien być zbliżony do koloru logo. To jest moment, w którym warto stworzyć szkic na papierze, rysując wszystkie zakładki od menu poprzez strony np. o firmie, aktualności, kontakt, nasze usługi itd. szkicujemy dokładnie poszczególne zakładki, które są ważne aby dobrze przestawić firmę. A może warto się zdecydować na stronę, która będzie bez zakładek, będzie tylko wizytówką, dzięki której można się skontaktować lub umówić na spotkanie, albo … może wizja pójdzie w kierunku strony na specjalne zamówienie (ta opcja ma swoje dobre strony, ale ma też te złe strony, których sama doświadczyłam, dlatego uważam, że ona dostępna jest dla osób, które stać na docelowo systematyczne uaktualnianie strony – w moim przypadku były to koszty roczny ok 10 tys zł).
- Zdjęcia. No i tu w dalszym ciągu jest zawirowanie na większości stron. Chcemy mieć cudowną stronę, wypieszczoną, na której są zgrabni, uśmiechnięci, młodzi ludzie. Niestety firmy wolą kupić zdjęcia w bankach tzw stock. Ja sama zawsze powtarzam – to największy błąd jaki można zrobić! Bardzo ważne jest to, aby stworzyć odzwierciedlenie świata rzeczywistego w internecie. Podstawą powinno być stworzenie wizerunku firmy za pomocą zdjęć, tekstów które w 100% będą odzwierciedlaniem obecnego miejsce w świecie realnym. Klient, który wejdzie do pomieszczeń ma się czuć jakby już tu był, ma się czuć jak stały klient, dlatego tak bardzo ważne jest, aby zdjęcia nie były kupowane, ale żeby były zrobione przez fotografa. Fotografa, który dobrze będzie wiedział jak powinno się budować wizerunek firm w świecie online. Fotografa, który będzie wiedział kiedy ma być fotel w pomieszczeniu pusty, a kiedy może na nim siedzieć klient, co może być w tle, a czego absolutnie być nie może. Będzie wiedział jak ma być przedstawiony właściciel, pracownicy, jak powiększyć optycznie pomieszczenie, co ująć na zdjęciach aby przyciągnąć klienta itd. a to wszystko będzie wiedział tylko wtedy, jak będzie znał zasady sprzedaży za pomocą zdjęć.
- Teksty. Mają być integralną częścią strony, gdzie stworzą całość wraz ze zdjęciami, mówiąc krótko, zwięźle i na temat firmy. Warto zapisać co mówimy najczęściej klientowi na dany temat, jaki znajduje się na poszczególnej podstronie. Ważnym elementem jest także stworzenie polityki prywatności, oraz cookies, które na stronach muszą się znajdować.
Dopiero teraz jesteśmy w pełni gotowi aby oddać się w ręce profesjonalisty, który zacznie od …
- Umiejscowienie naszej firmy. Firma, której zaufaliśmy powinna zaproponować nam serwer, oraz wykupić domenę. WAŻNE – te koszty nie są jednorazowe, ale płatne co roku. Za pierwszym razem zapewne firma pokryje te koszty, jednak za rok o tej porze, będzie trzeba samemu opłacić rachunki, dlatego warto zapisać sobie ten dzień w kalendarzu. Bardzo często o tym nie wiemy i dowiadujemy się dopiero w momencie jak nasza domena wygaśnie nieopłacona, zostanie przejęta przez tzw. “łowców domen” i koszt wykupienia jej będzie … czterocyfrowy, warto także pamiętać o tym, że są firmy, które nam takie rzeczy “ułatwiają” proponując niski koszt za pierwszy rok utrzymania serwera oraz domeny, a w następnych latach koszty te mocno obciążają nasz portfel. Opłacanie serwera oraz domeny, w momencie jak otrzymujemy wiadomość e-mail z przypomnieniem o zapłatę, nie jest naprawdę niczym trudnym, dlatego warto to wziąć na siebie. Zazwyczaj ten koszt to w pierwszym roku ok – 100 zł netto, a w kolejnych latach to ok 250 zł netto (oczywiście to zależy od kilku czynników, jednak podaję tutaj swoją średnią kwotę, jaką na to ja wydaję). Przy tworzeniu własnej stron, warto zadbać o to aby strona ta w całości do należała do nas i abyśmy mieli dostęp do wszystkich danych, które będą potrzebne np. podczas zmiany serwera. Dlatego rejestracja domeny i serwera odbywać się powinna na nasze dane. Do stworzenia domeny należy podać dane:
- Jeżeli domena zostaje zarejestrowana na firmę to:
Dane teleadresowe firmy, NIP, imię i nazwisko osoby do kontaktu, numer telefonu, aktualny adres email. - Jeżeli domena zostanie zarejestrowana na osobę prywatną to:
Imię i nazwisko, adres zameldowania, pesel, numer telefonu, aktualny adres email. Tutaj mamy możliwość zastrzec sobie dane tak aby one nie były dostępne dla wszystkich.
- Jeżeli domena zostaje zarejestrowana na firmę to:
No i już zostaje nam tylko czekać na przesłanie gotowego projektu, który warto dobrze sprawdzić … oto pkt które podczas moich analiz są naczęściej popełnianymi błędami na stronach, czyli rzeczy o których nie mamy zielonego pojęcia:
- Brak certyfikatu SSL – certyfikat SSL jest to narzędzie, dzięki któremu zapewnimy ochronę swojej witryny internetowych, a także zachowamy poufność danych przesyłanych drogą elektroniczną. Dzięki temu otrzymamy pełne bezpieczeństwo, które jest efektem zastosowania szyfrowania komunikacji pomiędzy komputerami. Czyli w skrócie – albo nasza strona będzie według Google Bezpieczna, albo … nie dodatkowo wpływać to będzie na wyniki wyszukiwania Twojej strony, czyli pozycjonowanie – oficjalne stanowisko Google.
- Tłumaczenie strony – Achhh … no i tutaj mamy standardowy problem … często osoby, które tworzą strony wykupują motywy i tłumaczą tylko według nich najważniejsze rzeczy, albo ich w ogóle nie tłumaczą, przez co strona nie jest przyjazna dla użytkownika.
- Optymalizacja pod SEO – W kodzie źródłowy strony www znajduje się tzw. tekst ukryty, są to opisy tzw. metatagi, które mają wpływ nie tylko na to, jak strona jest wyświetlana przez wyszukiwarki z których korzystamy, ale również na jakim miejscu jest pozycjonowana. Jeśli np. tekst metatagów nie zostanie zoptymalizowany, obniży to bardzo ranking w wyszukiwarkach.
- Kontakt z klientem – Najczęściej w firmach, które świadczą usługi tworzenia stron, w których mamy możliwość zapłacić mniej niż u innych, rozbijają cenę na różne dodatkowe rzeczy, które powinny być podstawą stworzenia strony – dotyczy to np ustawienia poczty, albo informacji o wysłaniu wiadomości za pomocą formularza kontaktowego. I to są miejsca do których najczęściej w ogóle nie zaglądamy. Nie sprawdzamy, czy to działa, czy jest wszystko przetłumaczone, a jeżeli tak, to czy są tam rzeczy, które chcemy na pewno powiedzieć klientowi.
- Konto pocztowe – jeżeli mamy już swoją firmową stronę, to mamy ją przecież po to aby za jej pomocą zwiększyć ilość potencjalnych klientów. Żeby móc sprostać temu i nie powodować odbijania się klienta od naszych drzwi, warto założyć swoje konto pocztowe, które dopięte jest do strony np [email protected] Dzięki temu nasza firma będzie wpływać pozytywnie na wizerunek naszej firmy w internecie.
- Wersja mobilna – to dzisiaj podstawa! Większość z nas obsługuje już strony internetowe w telefonach, dlatego bardzo ważne jest to aby sprawdzić, jak stworzona strona wyświetla się w telefonie. Warto zwrócić uwagę na to, czy da się łatwo zamknąć wyskakujący baner np z zapisem do newslettera.
- Połączenie strony z SM – social media w firmach to dzisiaj idealne miejsce do tego aby utrzymać stały kontakt ze swoimi klientami, oraz aby informować ich o nowych ofertach na bieżąco. Dlatego warto założyć sobie konta na Google, FB, Instagram.ie itd i połączyć je ze swoją stroną.
- Lokalizacja – jeżeli mamy firmę, która działa przede wszystkim na lokalnym rynku, to warto mieć na stronie wgraną mapę Google, aby klient mógł nas szybko i sprawnie odszukać na mapie. Lokalizacja to także złożenie firmy w Google, w miejscu w którym klient najczęściej będzie poszukiwał naszej firmy.
- Szybkość otwierania strony – to najważniejsza kwestia przy stronach, ponieważ klient w internecie ma do dyspozycji tysiące takich firm jak nasza i jest zazwyczaj niecierpliwy, dlatego długie otwieranie się strony powoduje, że idzie gdzieś indziej. Moje strony otwierają się nie dłużej niż 1,5 sek, jednak na codzień spotykam takie, które potrafią się otwierać po kilkanaście sekund, albo i dłużej.
To jest niezbędnik w jaki powinno się zaopatrzyć przy tworzeniu własnej strony.
Jednak po jej zakończeniu warto pamiętać o tym aby uzyskać od wykonawcy:
- Dane do logowania na stronę internetową,
- Dane do panelu domeny,
- Dane do panelu firmy hostingowej,
- Dane dostępowe konta na serwerze,
- Dane do konfiguracji i logowania poczty,
- Może się uda uzyskać szkolenie z obsługi strony w wersji podstawowej, aby móc samemu dokonać zmiany np. tekstów na stronie, czy też zdjęć. Są firmy, które oferują również pomoc w tym zakresie, wiec warto zapytać, czy możemy wrócić z prośbą o pomoc i ile to będzie nas kosztować, ponieważ zawsze po pewnym czasie chcemy coś w mniejszym czy też większym stopniu zmienić,
- Warto dowiedzieć się także czy jest możliwość co pół roku uaktualnianie strony, a to ważne zwłaszcza przy wybranych motywach i wtyczkach na stronie.
No i skończyłam jest zbiór podstawowych rzeczy, jakie warto według mnie wiedzieć podejmując się zlecania usługi – stworzenia strony internetowej.