Czy można odkryć nieoczywiste świąteczne promocje online?
Czas świąteczny to dla wielu firm czas na …
promocje.
Zdecydowana większość z nas to właśnie w czasie świąt decyduje się na przyciąganie klientów różnymi promocjami, które dzięki reklamom wyskakują dosłownie nawet z lodówki …
a
gdyby tak zrobić inaczej niż wszyscy? Tak na odwrót?
Takie podejście standardowe, wykorzystywane przez większość, kieruje ruchem na ścieżce klienta w ten sposób:
Promocja = Klient
a
gdyby tak pójść od strony:
Klient = Promocja
Kilkanaście lat temu przed świętami poszłam do sklepu stacjonarnego kupić sobie spodnie. Zwykłe zakupy w których jak zawsze nie kierowałam się promocjami, tylko szczegółami, które dla mnie w spodniach są ważne, co zazwyczaj prowadzi mnie echhh do najdroższej wersji. Wybrałam sobie odpowiedni dla mnie model, który jak zwykle do tych najtańszych nie należał, do tego właśnie na ten model nie było żadnej promocji, więc poszłam do kasy. Zajęta poszukiwaniem w czeluściach plecaka portfela, usłyszałam głos kasjerki, że w podziękowaniu za dzisiejsze zakupy, w ramach prezentu świątecznego otrzymuje 15% zniżki. Mile zaskoczona podziękowałam.
To był ten moment w którym zaczęłam się przyglądać promocjom świątecznym, oraz temu, jak one działają na klientów.
Promocja z której skorzystałam działa na zasadzie …
– przez cały rok poszukuje się klientów,
– jeżeli w czasie świątecznym firma decyduje się na promocje, to robi je w formie np podziękowania, wprowadzania nowości.
Jeżeli dbamy o poszukiwania nowych klientów przez cały rok, to zazwyczaj znaczy, że w czasie świątecznym nie będzie nam brakować klientów, jednak będą to przede wszystkim stali klienci (żeby było jasne – wszystko zależy od branży, produktów, usług itp.), a to oznacza, że miło im będzie jak dodatkowo podziękuje się im za zakupy, których dokonują u nas właśnie w tym czasie. Podziękowanie to “ubiera” się w niespodziankę, która ma ich mile zaskoczyć.
Pierwszy raz jak sprawdziłam działanie takiej wersji, byłam mocno zaskoczona tak bardzo pozytywną reakcją klientów.
Do sklepu online wprowadziliśmy opcję, w której w ostatnim kroku zamówienia, pojawiał się baner świąteczny z informacją o naliczeniu się dodatkowej zniżki (czasem darmowej dostawie), w ramach podziękowania za pamięć o sklepie, produkcie, usłudze w tym czasie, oraz życzeniami świątecznymi.
Okazało się, że reakcja klientów przerosła nasze oczekiwania. Do tego łańcuch tej reakcji wprowadził w dobry nastrój nie tylko klientów. Firma otrzymywała wiadomości z podziękowaniami za pomocą komunikatorów, poczty e-mail, do tego pojawiały się polecenia sklepu na profilach prywatnych w SM (tak zwane UGC). Takim sposobem nie tylko klienci mieli dobry czas, ale i pracownicy, którzy z każdej strony odbierali podziękowania, pozytywne emotikony. Nawet jedna klientka, która zrobiła dość duże zakupy w jednym ze sklepów, dostała sporą zniżkę, która ją tak bardzo pozytywnie zaskoczyła, do tego skorzystała z pomocy pracownika firmy (nie została poinformowana o zniżce przez pracownika, tylko wyskoczył jej dodatkowy baner w ostatnim kroku zamówienia, czyli mamy do czynienia z pozytywną reakcją na obsługę klienta + dodatkową zniżkę), przesłała bransoletkę przez nią zrobioną Pani z firmy, która “wisiała” z nią na tel przez prawie godzinę.
Co ciekawe, takie działanie Klient = Promocja doprowadziło w kilku firmach do zwiększenia sprzedaży w czasie po świątecznym (podkreślę, że działanie takiej wersji promocji zależy między innymi od firmy, produktu, klientów itd.).
Oczywiście jest to jedna z wielu możliwości jaką można wykorzystać w momencie jak chce się dać promocje świąteczne. Jednak żeby ona działała chociaż w podobny sposób, potrzebne jest zadbanie o różne czynniki, takie jak np posiadanie produktu/usługi na możliwie wysokim poziomie jakościowym, wysokiej jakości obsługa klienta itd. Czyli promocja jest czymś dodatkowym, jednak spójnym z różnymi działaniami w firmie.
Jeszcze tak z ciekawości, wrzuciłam prośbę do ChatGPT z prośbą o stworzenie podobnych akcji jakie można dać klientom, uzyskując podobny efekt.
Otrzymałam odpowiedź:
Opcja 1:
“Wprowadzamy program lojalnościowy! Za każde zakupy otrzymasz punkty lojalnościowe, które możesz wymienić na atrakcyjne rabaty, prezenty lub ekskluzywne produkty. To nasze podziękowanie dla Ciebie za wybór naszego sklepu! Im więcej kupujesz, tym więcej zyskujesz.”
Opcja 2:
“Sprawdź naszą Grę Świąteczną! Każde zamówienie daje Ci szansę na udział w naszej grze online, gdzie możesz zdobyć dodatkowe zniżki, darmowe produkty lub inne niespodzianki. To nasza innowacyjna forma podziękowania, która sprawi, że zakupy staną się jeszcze bardziej ekscytujące! Zagraj i zyskaj ekstra korzyści!”
i powiem tak …
wiedząc na jakiej zasadzie działa ChatGPT zdziwiona nie jestem takiej odpowiedzi 😉 jednak sama nie polecałabym skorzystać z żadnej z tych opcji.
Podsumowując … świąteczny okres to nie tylko czas promocji, ale również wyjątkowych interakcji z klientami. Odwrócone podejście, gdzie Klient = Promocją, okazuje się być nie tylko oryginalne, ale również w wielu przypadkach skuteczne.
Takie podejście nie tylko tworzy pozytywne emocje, ale również buduje więź z klientami, co przekłada się na lojalność i długotrwałe relacje. Święta to nie tylko okres handlowy, ale również czas dziękczynienia za zaufanie i wybór naszej firmy. Dlatego uważam, że warto rozważać innowacyjne podejścia do promocji, które nie tylko przyciągną uwagę klientów, ale także sprawią, że będą oni chętnie wracać do naszej firmy po okresie świątecznym.
Kończąc … pisałam to – Ja. Kowalowa, która posiada jakąś inteligencję, mam nadzieję, że nie sztuczną.
Ściskam mocno 🫶