Zdjęcia do sklepu internetowego to często pomijany i traktowany powierzchniowo temat właścicieli sklepów internetowych, który niestety zazwyczaj kosztuje ich utratę klientów. Zdjęcia nie mają być tylko ładne, one mają przede wszystkim sprzedawać produkty, czy też usługi, a tu zazwyczaj robi się i to dość duża różnica w wyglądzie zdjęcia.
Jeżeli klient czegoś nie widzi, to zazwyczaj nie dokonuje zakupu, dlatego żeby zrekompensować mu doznania jakie ma w świecie rzeczywistym np dotknięcie, czy też możliwość dokładnego obejrzenia produktu, należy nie tylko wykonać zdjęcie, ale przydałoby się do tego zadbać o to, aby były one sprzedażowe.
Problem utraty klientów, jest dość złożony, oczywiście uzależniony od wielu czynników, jednak jednym z nich są zdjęcia, jakie umieszczane są w sklepie internetowym. Zadaniem sklepu online jest sprzedaż produktów. Fotografia produktowa, która jest podstawą sprzedaży, jest jednym z obszarów, w którym nigdy nie opłaca się iść na skróty. Słabe zdjęcia produktowe zazwyczaj szkodzą sukcesowi witryny w sposób, który bezpośrednio wpływa na przychody firmy. Pandemia przyspieszyła przenoszenie się firm do świata online, tym samym zwiekszyła się ilość konkurencji, a co za tym idzie, nie wystarczy już jeżeli chcemy sprzedawać online, zamieścić dokładny opis produktu wraz z przeciętnym zdjęciem, które zazwyczaj nie jest sprzedażowe. Klienci nie skupiają się na początku na dokładnym czytaniu, ale na zdjęciu, a dopiero kolejnym krokiem jest tekst, który jak dobrze wiedzą właściciele sklepów nie zawsze jest czytany dokładnie. Koniecznością stało się, aby prezentacja produktu za pomocą zdjęcia była jak najbardziej atrakcyjna, jednak w sklepie internetowym warto zadbać o zasady, które pozwolą klientom skupić się na produkcie, który poszukiwali wchodząc do sklepu.
O tym nikt nie mówi!
Zazwyczaj jest tak, że właściciel sklepu udaje się do fotografa, który ma napisane na stronie – profesjonalne zdjęcia – oczekując po prostu ładnych zdjęć, które będzie można wykorzystać i w sklepie i na profilach SM. Dość często spotykam się z osobami, które mają sklep internetowy i twierdzą, że zdjęcia są ładne, więc w tym co one prezentują i w jaki sposób nie ma problemu. Analizując problem jednak okazuje się, że zdjęcia nie odzwierciedlają koloru danego produktu (fotograf podciągnął kolor, aby zdjęcie były bardziej atrakcyjne), zdjęcia
Zdjęcia sprzedażowe dzielę na dwie grupy:
– Zdjęcia do sklepu internetowego
– Zdjęcia na SM
Niestety kiepskim pomysłem jest wstawianie tylko zdjęć przeznaczonych na SM do sklepu internetowego, tak samo jak kiepskim pomysłem jest używanie tylko i wyłącznie zdjęć przeznaczonych do sklepu internetowego tzw PackShot w postach na SM. Podział zdjęć podczas zakupów jest bardzo wyraźny, jednak mało kto na to zwraca uwagę. SM służą do tego, aby przyciągać klientów do sklepu. Dlatego klient przychodzący na profil w SM danej firmy, powinien zobaczyć np w jaki sposób może dany produkt wykorzystać. Jeżeli zdjęciami, filmikiem, opisem zachęcimy klienta do przejścia na stronę sklepu, to kolejnym etapem staje się, pokazanie mu produktu w taki sposób, aby bez zbędnych informacji, czy też bez niepotrzebnych powtórzeń spowodować, aby klient dokonał zakupu.
Najważniejsze rzeczy, które są pomijane:
- Liczy się pierwsze wrażenie – zadbaj o to, aby zdjęcia były możliwie najwyższej jakości, jednocześnie pamiętając o prawidłowym zoptymalizowaniu ich pod kątem świata online,
- Pokaż produkt w każdym detalu – do głównego zdjęcia, na którym przedstawiony jest cały produkt, dołącz alternatywne,
- Kolejność ma znaczenie – zadbaj o prawidłową kolejność zdjęć, najlepiej aby zdjęcia z tzw rozpraszaczami były umieszczane na samym końcu,
- Zdjęcia na białym tle – zadbaj o to, aby zdjęcia produktów były najlepiej na białym tle, mogą też być na jasnym, jednolitym, jednak takim, które nie będzie “zjadało” danego produktu,
- Kolor ma znaczenie – zadbaj na zdjęciach o odzwierciedlenie koloru produktu,
- Spójność w poszczególnych kategoriach – postaw na dopasowanie produktów do odpowiednich kategorii, oraz o to, aby zdjęcie główne produktu w danej kategorii było pokazywane w taki sam sposób,
- Rozmieszczenie ma znaczenie – zadbaj o czytelne rozmieszczenie tekstu w zakładce produktowej.
Należy pamiętać, że sprzedaż jest procesem złożonym, więc warto wiedzieć o tym, że samo zadbanie o te rzeczy niestety nie wystarczy. Często pomijane są pkt wymienione powyżej, które poprawione zazwyczaj wystarczą do tego aby zwiększyć sprzedaż, jednak także dość często spotykam się z zaniedbaniami, które wpływają na sprzedaż, czy też wynik sprzedażowy ze strony np strategi cenowej, jakości produktu, obsługi klientów itp.
Dlatego jeżeli sklep nie sprzedaje, generuje niewielkie obroty, to warto zamiast skupiać się na poprawie jednego czynnika, dokonać dokładnej analizy zaczynając od samego początku.