Chcemy myśleć jak Gucci … a to oznacza, że zapewne chcemy stworzyć swoją firmę podobną do osiągnięć firmy Gucci.
Dlatego też, jeżeli chcemy stworzyć firmę podobną do Gucci to na początku mamy dwie możliwości …
albo
sięgniemy po gotowe strategie marketingowe stworzone przez osoby sprzedające szkolenia, które zazwyczaj opierają swoją wiedzę o to co dzieje się w tej chwili w firmie, oraz widzą tylko co jest na zewnątrz firmy,
albo
poznamy historię powstania firmy, dzięki czemu stworzymy własną strategię opartą na faktach.
Ja jestem oczywiście za tą drugą opcją, ponieważ dzięki temu dowiedziałam się, że Guccio Gucci, założyciel firmy Gucci w wieku 16 lat podjął się pierwszej pracy w Londyńskim hotelu The Savoy jako boy hotelowy. Dzięki czemu poznał elitarnych klientów hotelu, którym przyglądał się jak byli ubrani ciuchy jeździeckiem oraz którzy nosili artystycznie wykonane torby, kuferki. To tutaj poznał klientów luksusowych produktów.
Po kilku latach podjął się pracy w europejskiej firmy kolejowej, która specjalizowała się w organizacji luksusowego wypoczynku. To właśnie w tej firmie wzbogacił swoją wiedzę i doświadczenie dotyczące luksusowego stylu życia. W tej firmie także pracował kilka lat po czym wrócił do rodzinnej miejscowości i rozpoczął pracę u producenta walizek skórzanych – Franzi. Ta firma nauczyła go kunsztu wykonywania zawodu.
Co ciekawe firma Franzi wyszkoliła osoby, które otworzyły znane firmy takie jak Prada 1913r, Valextra 1937r i Gucci 1921r. Calzoni z dumą wypowiada się, że “Kiedy Guccio otworzył swój pierwszy sklep, jego metki pokazywały, że pracował w firmie Franzi, co było gwarancją jego wiedzy.”
zdj. dzięki uprzejmości sports.yahoo
Pierwszy sklep Gucci został otworzony w 1921r we Włoszech we Florencji, w którym sprzedawano torby, siodła, oraz akcesoria jeździeckie.
zdj. dzięki uprzejmości bagista
Dopiero po pewnym czasie otworzył swoją produkcję, w której zatrudniał lokalnych rzemieślników, którzy zajmowali się tworzeniem galanterii skórzanej.
zdj. dzięki uprzejmości hautehistory
W 1935r embargo nałożone na Włochy spowodowały kryzys wielu firm w tym Gucci. Guccio musiał wymyśleć sposób na zastąpienie importowanej skóry i innych materiałów. To właśnie wtedy powstała grafika, która składa się z małych owalnych rombów umieszczonych na ciemnym tle, którą umieszczono na konopiach pochodzących z Neapolu.
zdj. dzięki uprzejmości lifestyleasia
W 1947 roku powstała kultowa torba wykonana z japońskiego bambusa, który był wykorzystany do uchwytów torebek.
zdj. dzięki uprzejmości lifestyleasia
A to oznacza, że …
jeżeli chcemy myśleć jak Gucci to najważniejsza dla nas w stworzeniu własnej marki, powinna być wiedza dotycząca produktów/usług oraz klienta. Gdzie docelowo do wiedzy o kliencie dołożymy zdanie – “Nie chodzi o to kto nosi nasze produkty, ale o to, kto ich nie nosi.” Jeżeli do tego dołożymy kreatywność to uzyskujemy pakiet, który jest idealny do tego, aby powstała firma, która będzie się wyróżniać na tle konkurencji.