Fotografia online … to właśnie bez niej dzisiejsza sprzedaż jest dość mocno utrudnia.
Teorii o tym czy warto, czy też nie warto korzystać z usług fotografa w momencie jak tworzymy swoje miejsce w świecie online, znam sporo, jednak jeszcze więcej zgłasza się do mnie osób, które twierdzą, że korzystały z usług fotografa online, a jednak zdjęcia, które posiadają na swoich stronach raczej nie zwracają uwagi na to co powinny, nie przyciągają wzroku, co też często potwierdza się w reakcjach pozostawianych na portalach społecznościowych, czy też komunikacji klientów.
Zdjęcia online powinny tętnić życiem, dzięki czemu przyciągają wzrok, mają to coś w sobie. Zdjęcia te powinny przenosić emocje zwłaszcza jak umiejętnie połączy się je np z wizerunkiem firmy, oraz zapotrzebowaniem klientów. Profesjonalne zdjęcia potrafią już na pierwszy rzut oka przyciągnąć uwagę konsumentów, pozostawiając klientów w klimacie zdjęcia, co dodatkowo potęgować będzie wrażenie posiadania produktu, czy też chwil przebywania w danym pomieszczeniu. Najważniejsze w fotografii online jest to, aby zdjęcia stały się pierwszą częścią promocji w sprzedaży i były spójne z firmą, oraz klientem. Dlatego, aby wyobrazić sobie zdjęcie z perspektywy konsumenta, fotograf powinien posiadać bardzo dobre umięjętności obserwacyjne, połączone z bardzo dobrym zrozumieniem potrzeb konsumentów.
Nie ma potrzeby zmieniać całego świata tylko po to, aby zmienić swoje zdjęcie. Wszystko czego potrzebujemy to para bystrych oczu i odpowiednie nastawienie. Tylko na zdjęciach chwila i wieczność mogą współistnieć tworząc jedność.
Uważam, że większość fotografów online nie fotografuje wystarczająco tak aby wspomóc sprzedaż. Patrząc na proces uczenia się i rozwijania fotografów, zabawa, kreatywność znikają, ludzie są zbyt poważni, zawsze naciskając migawkę mają ograniczony budżet, czy też wpisany szablon. Kreatywnością nazywają szablonowość, powielanie innych zdjęć, czy też “inspirowanie” się czyjąś twórczością. Naprawdę warto zrobić od czasu do czasu coś szalonego, dzięki czemu poczujemy jak uwalniają nam się skrzydła i jak dajemy ponieść się nieograniczonej kreatywności.
Pamiętam jak pierwszy raz wzięłam do ręki produkt, zastanawiając się jak go pokazać swoim klientom. Oczywiście mogłam skorzystać z różnych poradników, czy też podpowiedzi, jakie można znaleźć w przestrzeni online, jednak nie wiem dlaczego, ale nawet mi to do głowy nie przyszło. Dziwne. Zastanawiałam się w jaki sposób się tego produktu używa, jak go firma przedstawia, jak się go przechowuje, co leży obok itd. Chwyciłam za aparat i zaczęłam poprzez naciśniecie spustu aparatu tworzyć swój styl. Starałam się wykorzystywać światło dnia codziennego i zależało mi na tym, aby jak najmniej później bawić się retuszem.
Żeby zrobić zdjęcie produktowe do sklepu jak na przykład lavivre biżuteria srebrna fotograf powinien zwrócić uwagę na kilka czynników np. czy odzwierciedlenie koloru produktu ma znaczenie, albo jakie produkty używać w dodatkach w zdjęciach aranżacyjnych, a jakich unikach, albo jaki jest wizerunek marki w internecie, albo jakich zdjęć na pewno unikać, albo jak przedstawić produkt, aby wyróżnić się spośród konkurencji, albo jak ułatwić pracę obsłudze klienta w firmie itd. Bardzo częstym błędem sprzedażowym, z którym się spotykam, a na który mało który fotograf zwraca uwagę jest dodawanie i dość mocne eksponowanie do produktów rzeczy, których firma nie sprzedaje, co powoduje, że pojawiają się komentarze z zapytaniem właśnie o tą rzecz, a nie konkretny produkt. Notorycznym błędem, z którym się nawet ostatnio spotkałam jest nieodzwierciedlenie rzeczywistego koloru w sukience, czy też zdjęcia ciuchów wykonane w stylu portretowym. Między innymi takie błędy powodują rozpraszanie i zwracanie uwagi klienta na zupełnie coś innego, niż powinni, co docelowo powoduje, że docelowy klient nie dokonuje zakupu.
Niesamowitym przeżyciem jest dla mnie moment w którym tworzę zdjęcia na strony internetowe dla moich klientów. Przed sesją zdjęciową poznaję wiele szczegółów z życia biznesowego mojego klienta, oraz jego klientów. Obserwuję jak wchodzą do firmy, jak się poruszają, na co zwracają uwagę, co jest dla nich najważniejsze właśnie w tym miejscu i dlaczego wybrali właśnie tą firmę, a nie inną. Tworzyłam kilka dobrych lat temu stronę internetową dla salonu fryzjerskiego i pamiętam jak obserwowałam najpierw klientów, którzy mieli styczność ze starą stroną www na której widniały zdjęcia ze stocku, obserwowałam ich moment wejścia do salonu, patrzyłam jak się zachowywali, czy wiedzieli do kogo podejść itd., a jak zmieniło się wszystko w momencie jak na stronie pojawiły się zdjęcia samego salonu, oraz pracowników. Klienci od razu po wejściu wiedzieli gdzie mają się udać, aby zapytać o usługę, wchodzili z uśmiechem na twarzy, wiedzieli do kogo podejść czując się jakby już tutaj byli, co mozna było zaobserwować w sposobie poruszania się, mimo tego, że byli tutaj pierwszy raz. Ta zmiana zachowań klientów naprawdę zrobiła na mnie ogromne wrażenie i zrozumiałam, jak ważne jest posiadanie swoich zdjęć na stronie, zwłaszcza, jak mamy swój salon, gabinet, czy też firmę która świadczy usługi stacjonarne. Co ciekawe, ta pierwsza usługa była w maleńkim stopniu połączona z fotografem, który zrobił trzy zdjęcia pomieszczenia, oraz jedno zdjęcie grupowe. Okazało się, że wszystkie te zdjęcia były do poprawy, tylko dlatego, że sam fotograf nie zwrócił uwagi na kilka dość ważnych szczegółów, które dla klienta w świecie online mają ogromne znaczenie i wpływają na podjęcie decyzji, czy skorzystają z usługi, czy też nie. Większość fotografów niestety nie zwraca w ogóle na to uwagę, jednak wiele szczegółów na zdjęciu wpływa na to, jak postrzegamy dane miejsce, osobę, czy też produkt. Ogromne znaczenia ma np to czy fotel dla klienta jest pusty, czy też zajęty (nie zawsze powinien być pusty), albo czy na wieszaku wiszą okrycia wierzchnie, czy też nie, albo jak właściciel jest ubrany, czy przypadkiem nie trzyma w ręce pustego kubka, co leży na biurku, w którą stronę patrzy, jaką stronę www ma otwartą na komputerze itd. wszystko zależy oczywiście od wielu czynników, a także od samej branży, firmy, właściciela, oraz tego jakie klient ma oczekiwania co do danego miejsca, czy też samej usługi.
Fotografia online mimo tego co niektórzy piszą w cale nie jest łatwa. Nieprawidłowo wykonane zdjęcie powoduje, że traci się klientów, czyli wyrządza się krzywdę swojemu klientowi. Zdjęcie ładne wykonane (czyli podoba się klientowi) to nie wszystko, jest wiele szczegółów o które należy zadbać. Klient w przestrzeni online zwraca nieświadomie uwagę na rzeczy, które dobrze by było aby uwzględniać podczas wykonywania zdjęć. Często serce mi pęka jak widzę zdjęcia biznesowe, produktowe, firmowe które odciągają uwagę klientów od tego co powinny przedstawiać.
Należy pamiętać, że na to czy będziemy sprzedawać w świecie online, czy też nie wpływa jeszcze kilka innych czynników, dlatego też same zdjęcia są tylko jednym z kilku etapów które wpływają na sprzedaż i wizerunek firmy. Przytoczę tutaj przykład firmy szkoleniowej, która stworzyła w internecie idealny swój wizerunek, a ma problemy sprzedażowe, oraz firmy, która nie miała na początku stworzonego żadnego wizerunku, a sprzedaż kwitnie od samego początku.
Nie szukam piękna dookoła siebie. Dla mnie sztuką jest wydobywanie piękna z tego co widzę, łącząc wydobyte piękno z psychologią sprzedaży, która jest dość ważnym czynnikiem podczas zatrzymywania chwil w kadrze aparatu i zobrazowania momentów bez zbędnego retuszu za pomocą zdjęcia. To dzięki temu tworzę rzeczy niestandardowe, inspirując innych.