Co to jest pozycjonowanie?
Oto jest pytanie! Wydawałoby się, że odpowiedź jest całkiem prosta, jednak …
“nie wszystko złoto co się świeci”.
Wyobraź sobie, że masz podpisaną umowę z firmą, która zajmuje się pozycjonowaniem, płacisz comiesięczny abonament, niby wszystko jest w jak najlepszym porządeczku, jednak … strona www po dość długim czasie nadal nie jest widoczna w wyszukiwarce Google i nagle otrzymujesz wiadomość, że Twoja wizytówka Google zostaje usunięta, ponieważ rażąco naruszyłaś zasady Google.
Moja wyobraźnia prawdę mówiąc za każdym razem w takich przypadkach jest zbyt uboga, aby w ogóle móc takie rzeczy sobie wyobrazić, jednak okazuje się, że to nie fikcja związana z wyobraźnią, tylko rzeczywistość.
Od kilku lat spotykam się podczas dokonywania analiz u klientów, z sytuacją w której dochodząc przyczyn braku sprzedaży w świecie online okazuje się, że między innymi mają podpisaną umowę na pozycjonowanie, jednak co ciekawe ono nie dotyczy strony internetowej, a np wizytówki Google, czy też strony na FB.
Pierwszy raz spotkałam się z taką umową kilka lat temu, gdzie klientka uparcie twierdziła, że współpracuje z firmą od pozycjonowania sklepu internetowego i płaci od dwóch lat abonament. Nie potrafiła odpowiedzieć na pytanie na jakie słowa kluczowe ma się wyświetlać w wyszukiwarce, ponieważ nie pamiętała czy w ogóle firma pytała się o jakiekolwiek słowa kluczowe, no to zajrzałyśmy do umowy i …
wystrzeliłam z butów, ponieważ zobaczyłam umowę na pozycjonowanie sklepu internetowego w wizytówkach Google, a docelowo pozycjonowanie dotyczyło sklepu internetowego, który nie ma ani sklepu stacjonarnego, ani żadnego pkt w którym można odebrać, czy też zobaczyć oferowane w sprzedaży produkty.
Oczywiście okazało się, że oprócz tego, że sklep w ogóle nie był pozycjonowany w wyszukiwarce Google, to jeszcze dodatkowo (pomijając już fakt, że ona w ogóle nie powinna być założona) sama wizytówka nie była dobrze ustawiona. Dopiero po moich pytaniach, które zostały przesłane do agencji okazało się, że nagle po tych dwóch latach płatności abonamentu oni poprosili o słowa kluczowe. Echhh
Wtedy to zaczęłam przyglądać się ofertom firm od pozycjonowania i doznawałam szoku widząc także np ofertę na pozycjonowanie strony FP w wyszukiwarce FB.
To było jeszcze przed pandemią, gdzie takich ofert można było ze świeczką spotkać, jednak w dniu dzisiejszym to już istna plaga. Wszędzie roi się od ofert na pozycjonowanie wizytówki Google, to jeszcze w ciągu miesiąca miałam trzech klientów z podpisanymi umowami na pozycjonowanie wizytówki Google. Co najgorsze, ostatnio zgłaszają się klienci, którym wizytówka została całkowicie usunięta, bez możliwości jej ponownego założenia.
Właśnie dlatego dzisiaj kilka słów o tym …
Zacznijmy od początku, czyli od tego, że pozycjonowanie dotyczy przede wszystkim stron www i sklepów internetowych. Jest to zbiór działań, który wpływa korzystnie (nie zawsze) na wyświetlanie się naszej strony internetowej (sklepu) na pierwszej stronie wyników w wyszukiwarce Google, tuż pod linkami sponsorowanymi.
Istotne jest to, że pozycjonowanie dotyczy stron www, a nie strony na FB inaczej FP, czy też wizytówki Google, czy też innego miejsca.
Warto także dodać, że dzisiaj już tak naprawdę coraz rzadziej porusza się słowem – pozycjonowanie – ponieważ na to czy strona będzie się wyświetlała wysoko w wyszukiwarce Google, czy też nie wpływa sporo różnych czynników. Jednak dla zrozumienia tematu zostańmy na chwilę w starszej wersji nazewnictwa.
Jak już to wiemy, to warto także wiedzieć o tym, że SEO to nie to samo co pozycjonowanie.
Tak w skrócie – SEO to odpowiednie przygotowanie strony internetowej od środka (optymalizacja), a pozycjonowanie to działania wykonywane na zewnątrz strony internetowej (między innymi linkowanie). SEO bez pozycjonowanie działa, pozycjonowanie bez SEO … działać może będzie, jednak powiedzmy będzie kuleć.
Umowy podpisane na “pozycjonowanie” wizytówki Google, są tak naprawdę nie pozycjonowaniem, a działaniami, które jak już musimy to możemy podpiąć pod SEO, ponieważ chodzi o odpowiednie ustawienia danej strony.
Jednak przyjrzyjmy się “pozycjonowaniu” wizytówki bliżej …
Jeżeli chcemy szybko i sprawnie znaleźć się w czołówce wyszukiwań w wizytówkach Google, firmy “pozycjonujące” wizytówkę zalecają np dodanie do nazwy firmy tzw słowa kluczowe, albo zalecają umieszczenie przyciągającego, kolorowego zdjęcia związanego z usługą, produktem, czy też zalecają dodanie jak największego obszaru najlepiej większości terenu Polski.
a
jak powinno być prawidłowo?
Oto zalecenia Google:
cyt. “Dodawanie do nazwy profilu słów określających usługi, oferty, kategorię biznesową, slogan lub inne słowa, które nie są zawarte w oficjalnej nazwie firmy, jest niedozwolone. Obsługiwany obszar nie może przekraczać 2 godzin jazdy samochodem od firmy do klienta.”
zalecenia Google co do zdjęć:
“Dołącz od trzech do pięciu niewyretuszowanych zdjęć, które przedstawiają:
– Firmę widzianą z ulicy lub sprzed firmy (wymagane).
– Szyld z nazwą firmy i wejście (wymagane).
– Wnętrze firmy – to, co widzą klienci wchodzący do środka (wymagane).”
Co się stanie jak będziemy działać zgodnie z “dobrymi radami” firm, które biorą comiesięczne opłaty za “pozycjonowanie” w wizytówce Google?
otrzyma się np taką wiadomość:
“Twój profil … w Google został zawieszony, ponieważ oznaczono go w związku z podejrzaną aktywnością. Potrzebujemy: potwierdzenia, że siedziba firmy znajduje się pod adresem podanym na koncie, dowodu wpisu CEIDG lub KRS.”
Co do strony na FB to szału tutaj nie ma, ponieważ ustawienia są podstawą, nie tyle dotyczy to odpowiedniego wyświetlania, bo one są tak naprawdę uzależnione od “humoru” FB, ale zaufania klientów do nas, czy też naszej firmy. Zresztą same ustawienia się zmieniają, więc warto wiedzieć, że … jedyną stałą na FB jest zmienna, a wyświetlenia w wyszukiwarce FB są także humorzaste i nie zawsze profile nawet po wpisaniu dokładnej nazwy dadzą się wyszukać.
To co to jest dokładnie to pozycjonowanie?
tak obrazowo – są to odpowiednie (dzisiaj będą takie, jutro może się okazać, że są zupełnie nie odpowiednie) linki podpięte do naszej strony www, która powinna być dobrze przygotowana pod względem SEO. Żeby móc pozycjonować powinniśmy ustalić tzw słowa kluczowe, które także są bardzo ważne w SEO strony. Słowa kluczowe, powinniśmy ustalać wspólnie z osobą zajmującą się pozycjonowaniem, jednak nie powinniśmy zdawać się na jej “doświadczenie” i propozycje, ponieważ słowa te uzależnione są nie tylko od tego co pokaże “maszynka”, ale także od naszej firmy, a tego osoba od pozycjonowania nie jest w stanie sama ustalić. Tak samo jak my nie powinniśmy sami ustalać słów kluczowych, tylko powinniśmy to zrobić z osobą zajmującą się pozycjonowaniem.
Jednak jest jeszcze jedna kwestia, związana z tym czy w ogóle warto aktualnie odpłatnie pozycjonować (po staremu – linkowanie) stronę www? Na tą chwilę mam co do tego wątpliwości, ponieważ w zależności od słów kluczowych, tak naprawdę nasza strona może się wyświetlać na 3, 4 lub 5 miejscu w wyszukiwarce Google i w sumie będzie to zgodne z umową, jednak okazać się może, że po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę na samej górze będą wyświetlane produkty ze sklepów Google, po nich wejdzie dość spora ilość reklam sponsorowanych, co docelowo spowoduje, że nasza strona www będzie na drugiej stronie w wyszukiwarce, mimo tego, że jest na 4/5 miejscu, a jeżeli będzie na pierwszej stronie to na pewno nie będzie w tzw zasięgu wzroku osób, które wpiszą w wyszukiwarkę te słowa kluczowe, czyli tak czy siak, zawarta umowa o pozycji strony w wyszukiwarce będzie się zgadzać, jednak z założonego celu np wejść na stronę pozostaną już tylko marzenia.
Właśnie dlatego warto dość dobrze przemyśleć słowa kluczowe, a podstawą jest dobre przygotowanie.
Od razu osobom, które stwierdzą, że osoby, które podpisują umowy i nie wiedzą co podpisują są same sobie winne odpowiem tak …
jako klienci nie musimy się na wszystkim znać, jeżeli dla firm ważne jest zaufanie, to warto aby ono nie było tylko w formie wyidealizowanego świata online, ale przede wszystkim, aby było to w formie profesjonalnego podejścia wraz z dokładnym wytłumaczeniem z czym to się “je” i co jest w umowie, tak aby klient wiedział co podpisuje, posługiwanie się słowem “pozycjonowanie”, a docelowo mówienie i oferowanie samo ustawianie profilu niezgodne z wytycznymi chociażby Google jest delikatnie powiedziawszy … nieetyczne.
Tak wiem … znowu się rozpisałam, jednak zrobiłam to aby temat był dobrze zrozumiany. Jeżeli jednak nie do końca jest, to proszę daj znać, chętnie szerzej rozjaśnię.
Już kończę …
Przesyłam ciepłe myśli życząc … cudownego, pełnego słońca dnia.
Ściskam …